Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Curs: Creative, Critical and Lateral Thinking for Inclusion - 30 iunie 4 iulie 2025 Bodrum Turcia

ZIUA 1

     În prima zi a cursului de formare “Creative, Critical and Lateral Thinking for Inclusion”, cele șase cadre didactice ale Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău au studiat o temă de actualitate și de maximă importanță: competențele esențiale pe care trebuie să le dețină profesorul secolului XXI, un profesor pregătit să răspundă provocărilor lumii moderne și să ghideze elevii spre o învățare activă și relevantă.
     Participanții au explorat și au dezbătut, alături de colegi din Italia, atât competențele-cheie, cât și trăsăturile de caracter necesare într-o societate aflată într-o continuă schimbare. S-au conturat idei despre importanța flexibilității, a gândirii critice și creative, a empatiei și a capacității de colaborare, toate elemente definitorii pentru un cadru didactic modern și inspirațional.
     Atmosfera a fost una interactivă și motivantă, discuțiile transformându-se într-un veritabil schimb de bune practici. Profesorii colegiului nostru au împărtășit exemple de activități prin care stimulează imaginația și creativitatea elevilordar au și descoperit noi metode inovatoare aduse de partenerii lor de proiect. Aceste momente de colaborare internațională au demonstrat, încă o dată, că educația are puterea de a uni și de a inspira, dincolo de barierele lingvistice sau culturale.
     Un alt moment important al zilei a fost provocarea lansată de formator: realizarea unui proiect creativ care va fi implementat în cadrul săptămânii „Școala Altfel”. Această idee a fost primită cu entuziasm de către profesori, care deja au început să contureze planuri inovatoare menite să aducă un plus de originalitate și dinamism activităților didactice destinate elevilor.
     Prima zi de curs a reprezentat, astfel, un pas semnificativ în dezvoltarea profesională a cadrelor didactice participante, dar și o oportunitate de a aduce inspirație și motivație în comunitatea școlară din Bacău.

 

ZIUA 2

     A doua zi a cursului deformare a reprezentat pentru cele șase cadre didactice ale Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău o nouă oportunitate de a descoperi metode moderne și interactive de predare, menite să transforme orele de clasă în experiențe de învățare captivante și pline de sens.
     Tema principală a zilei a vizat modalitățile practice prin care creativitatea și inovația pot fi aduse în activitatea didactică de zi cu zi. Profesorii participanți, împreună cu colegii lor din Italia, au analizat exemple concrete, au împărtășit idei și au descoperit instrumente prin care elevii pot fi stimulați să gândească liber, să exploreze și să găsească soluții originale la diverse provocări.
     Un moment deosebit de apreciat a fost ilustrarea gândirii creative printr-un joc de rol original și provocator. Participanții au fost invitați să asocieze melodii din genuri muzicale variate cu anumite teme și conținuturi din curriculumul școlar. Acest exercițiu a demonstrat cât de eficient poate fi apelul la stimuli artistici în procesul de învățare și cât de mult poate contribui la dezvoltarea conexiunilor între cunoștințe, emoții și imaginație.
     Activitatea a continuat cu experimentarea unor tehnici moderne de stimulare a gândirii vizuale și a gândirii abstracte. Prin exerciții practice și discuții interactive, profesorii au explorat modalități prin care elevii pot fi ajutați să-și dezvolte capacitatea de a interpreta informații complexe, de a crea reprezentări vizuale și de a găsi perspective noi asupra realității.

 

ZIUA 3

     În a treia zi a cursului de formare, cele șase cadre didactice au aprofundat fascinanta temă a gândirii laterale, un instrument esențial pentru profesorul modern. Această formă de gândire operează în paralel cu gândirea divergentă și cea convergentă, oferind posibilitatea de a aborda problemele din unghiuri diferite și de a găsi soluții inovatoare și neașteptate.
     Pe parcursul zilei, profesorii participanți au explorat diverse strategii prin care pot stimula elevii să gândească creativ și să descopere alternative originale la provocările cotidiene din procesul educațional. Prin exerciții interactive, s-au analizat exemple concrete de rezolvare a problemelor și s-a pus accentul pe modul în care gândirea laterală poate fi integrată în activitățile de predare, transformând lecțiile într-o experiență dinamică și captivantă.
     Un alt moment important al zilei a fost activitatea de grup, în care cursanții au utilizat metoda „Pălăriilor gânditoare” pentru a evidenția beneficiile tehnologiei în educație. Fiecare grup a prezentat perspective diferite, analizând avantajele și provocările instrumentelor digitale și modul în care acestea pot sprijini creativitatea, colaborarea și implicarea elevilor în procesul de învățare. Această metodă a încurajat gândirea critică și a stimulat schimbul de idei între participanți, oferind exemple concrete de integrare a tehnologiei în sala de clasă.
     Partea practică a sesiunii a fost completată de explorarea diverselor platforme educaționale și aplicații digitale care pot facilita procesul instructiv-educativ. Profesorii au experimentat instrumente care permit crearea de lecții interactive, evaluări dinamice și resurse multimedia adaptate nevoilor elevilor, descoperind modalități prin care tehnologia poate transforma învățarea într-o experiență mai atractivă și mai eficientă

 

ZIUA 4

     În a patra zi a cursului de formare, cursanții s-au concentrat pe avantajele învățării colaborative, o abordare care stimulează implicarea activă a elevilor și dezvoltă abilități esențiale precum comunicarea, gândirea critică și lucrul în echipă.
     Profesorii participanți au experimentat modalități prin care colaborarea poate îmbunătăți procesul educațional, transformând lecțiile într-o experiență interactivă, motivantă și relevantă pentru nevoile elevilor secolului XXI. Ideile și metodele împărtășite au fost dublate de exemple practice care demonstrează cum învățarea împreună poate crește eficiența procesului instructiv și poate consolida relațiile dintre elevi.
Partea practică a zilei a inclus testarea și explorarea diverselor platforme educaționale inovatoare. Profesorii au exersat utilizarea instrumentelor digitale precum Wayground, Plikers, Eduboom, Canva, Plantnet, Google Lens, VideoGen sau Coogle, descoperind multiple moduri prin care acestea pot sprijini creativitatea, organizarea informațiilor și prezentarea conținutului într-un mod atractiv și interactiv. Experiența a oferit cadrelor didactice atât posibilitatea de a experimenta personal funcționalitățile platformelor, cât și inspirația necesară pentru a le integra în activitățile școlare.
     În a doua parte a zilei, delegația Colegiului „Mihai Eminescu” a avut oportunitatea de a vizita orașul antic Hierapolis și impresionantele terase de calcar din Pamukkale. Această experiență culturală și vizuală a completat perfect activitățile educaționale, oferind profesorilor un moment de reflecție și inspirație, dar și o lecție vie despre istorie, natură și patrimoniu, care poate fi transpusă ulterior în metode creative de predare pentru elevi.

 

ZIUA 5

     În ultima zi a cursului de formare „Creative, Critical and Lateral Thinking for Inclusion”, cele șase cadre didactice ale Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău au avut ocazia să pună în practică metode inovatoare de educație nonformală, demonstrând cum activitățile interactive și creative pot transforma procesul de învățare într-o experiență captivantă și memorabilă pentru elevi.
     Profesorii au fost împărțiți în trei grupuri, fiecare având sarcini practice și provocatoare. Primul grup a lucrat la exercițiul „Povestea mea în Bodrum”, unde participanții au creat și prezentat povești inspirate din experiențele personale, dezvoltând abilități de comunicare și creativitate. Al doilea grup a exersat conversația în perechi, stimulând exprimarea liberă, ascultarea activă și colaborarea între colegi. În paralel, al treilea grup s-a dedicat confecționării de recuzită pentru piese de teatru, experimentând tehnici de design și coordonare, care pot fi ulterior integrate în activitățile școlare pentru a spori implicarea elevilor și atractivitatea lecțiilor.
     Înainte de încheierea cursului și primirea certificatelor de participare, membrii delegației Colegiului „Mihai Eminescu” au prezentat proiectele interdisciplinare pe care le propun pentru săptămâna „Școala Altfel”. Această prezentare a fost o ocazie excelentă de a demonstra aplicabilitatea cunoștințelor dobândite în cadrul cursului și de a inspira metode noi, creative și interactive pentru activitățile educative din cadrul școlii.
     Partea finală a zilei a oferit participanților o experiență interculturală deosebită prin vizitarea orașului antic Efes și a Casei Fecioarei Maria, situri incluse în patrimoniul mondial UNESCO încă din 5 iulie 2015. Această incursiune culturală și istorică a completat perfect experiența educațională, oferind cadrele didactice nu doar momente de reflecție și inspirație, ci și oportunități de a integra elemente culturale și istorice în activitățile didactice viitoare.
     Astfel, cursul de formare Erasmus+ a combinat în mod armonios activitățile nonformale, proiectele interdisciplinare și experiențele culturale, consolidând impactul formării internaționale asupra dezvoltării profesionale a cadrelor didactice și asupra creării unui mediu educațional stimulativ și inovator pentru elevi.

 

 

 

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Curs de formare ''The Art of Teaching Cultivating Creativity and Imagination in Students'' Istanbul, Turcia

 

ZIUA 1

     În prima zi a cursului de formare Erasmus+ The Art of Teaching – Cultivating Creativity and Imagination in Students”, cele cinci cadre didactice ale Colegiului „Mihai Eminescu” Bacău au interacționat cu profesori din Croația și Grecia.
Prima zi a fost dedicată activităților de cunoaștere prin jocuri de spargere a gheții, exercițiilor privind așteptările și temerile legate de curs, precum și introducerii în competențele cheie necesare profesorului secolului XXI. Activitățile din prima zi au avut ca scop cunoașterea participanților și crearea unei atmosfere colaborative, prin jocuri de tip ice-breaker. Au urmat exerciții introductive privind așteptările și temerile legate de derularea cursului, precum și o prezentare a competențelor-cheie necesare profesorului secolului XXI, menite să stimuleze reflecția asupra rolului creativității și imaginației în procesul educațional.

 

 

ZIUA 2

     În cea de-a doua zi a cursului de formare Erasmus+ , cei cinci participanți de la Colegiul „Mihai Eminescu” Bacău au avut oportunitatea de a explora și experimenta o gamă variată de stiluri de învățare și metode de predare menite să stimuleze creativitatea și imaginația elevilor, descoperind tehnici inovative care pot fi integrate în procesul educațional. Printre activitățile desfășurate s-au numărat tehnici de dramă, precum jocurile de rol, improvizația, exercițiul ”mirrority”, care permit elevilor să își exprime liber ideile și emoțiile, dar și activități practice precum crearea de costume și păpuși, care încurajează colaborarea, imaginația și comunicarea între participanți. Aceste activități au fost completate de exerciții de conversație în perechi care au dezvoltat abilitățile de dialog și reflecție asupra procesului de învățare. Această zi a oferit astfel cadrelor didactice nu doar inspirație pentru metode noi, dar și metode practice care pot fi aplicate direct în sălile de clasă.

 

ZIUA 3

     În cea de-a treia zi a cursului de formare Erasmus+, participanții de la Colegiul „Mihai Eminescu” Bacău au aprofundat utilizarea tehnicilor de dramă pentru o comunicare eficientă, explorând modalități inovative de organizare a activității didactice menite să stimuleze creativitatea și implicarea elevilor. Cadrele didactice au experimentat metoda ”Flipped Classroom”, o strategie care inversează modul tradițional de predare, permițând elevilor să acceseze conținutul acasă și să se concentreze pe activități practice în clasă.
     În acest context, participanții au descoperit și experimentat diverse aplicații digitale, precum VideoGen, WordArt, Coggle și Comica, care pot fi integrate în activități creative și proiecte școlare, facilitând colaborarea, exprimarea ideilor și dezvoltarea gândirii critice. Această zi le-a oferit cadrelor didactice nu doar inspirație pentru metode noi de predare, ci și exemple practice care pot fi implementate direct în sălile de clasă pentru a transforma procesul educațional într-o experiență activă și captivantă.

 

ZIUA 4

     În cea de-a patra zi a cursului de formare Erasmus+, cadrele didactice ale Colegiului „Mihai Eminescu” Bacău s-au concentrat asupra rolului profesorului ca facilitator al creativității și imaginației, explorând modalități prin care pot stimula curiozitatea elevilor, modela gândirea creativă și integra artele în învățarea interdisciplinară.
     Cursanții au descoperit și experimentat o varietate de metode inovative de predare, menite să transforme procesul educațional într-o experiență activă și captivantă, printre care învățarea bazată pe proiecte: (Project-Based Learning – PBL), gamification, jocul de rol, storytelling, Flipped Classroom, mind mapping și improvizația, metode care încurajează implicarea activă, colaborarea și gândirea critică a elevilor, oferind totodată inspirație pentru adaptarea lor în sălile de clasă.

 

ZIUA 5

     În ultima zi a mobilității de formare Erasmus+, cele cinci cadre didactice ale Colegiului „Mihai Eminescu” Bacău s-au concentrat asupra temei „Mindfulness în educație”, explorând importanța acesteia în dezvoltarea armonioasă și echilibrată a elevilor. Cadrele didactice au experimentat metode menite să crească concentrarea și implicarea elevilor, precum mind listening, gratitude journaling și tehnici de gestionare a emoțiilor, instrumente care contribuie atât la îmbunătățirea performanțelor școlare, cât și la dezvoltarea competențelor socio-emoționale.
     Ziua s-a încheiat cu momente interculturale speciale, în cadrul cărora participanții din România, Grecia și Croația au avut ocazia să prezinte elemente tradiționale reprezentative pentru culturile lor, promovând schimbul de experiențe și valorificarea diversității. La finalul cursului, fiecare participant a primit certificatul de participare din partea formatorului, marcând astfel încheierea unei experiențe educaționale valoroase și pline de inspirație.

 

 

 

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

Mobilitatea de grup pentru elevi 10-14 martie 2025 Konya, Turcia

ZIUA 1

     Prima zi a mobilității de grup dedicate elevilor a reprezentat un moment deosebit de important pentru delegația Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău. Echipa noastră, formată din zece elevi și cadre didactice însoțitoare, a pășit cu emoție și entuziasm pragul instituției partenere, Selcuklu Fen Lisesi din Konya, Turcia, unde a fost primită cu căldură de către gazdele turce.

     Activitățile zilei au debutat cu o prezentare oficială a celor două instituții implicate în proiect, moment care a permis atât elevilor, cât și profesorilor să descopere elemente definitorii ale fiecărei școli, dar și să înțeleagă mai bine valorile comune și obiectivele educaționale care stau la baza colaborării în cadrul programului Erasmus+.

    După această introducere, elevii băcăuani au avut ocazia să participe direct la procesul de învățare al școlii gazdă, asistând la o oră de chimie și la o lecție de limba engleză. Aceste activități le-a oferit o perspectivă asupra modului în care sunt abordate disciplinele la nivel internațional, dar și prilejul de a interacționa cu elevii turci, facând schimb de experiențe educaționale.




ZIUA 2

   A doua zi a mobilității de grup pentru elevi a început cu o primire oficială deosebită din partea conducerii școlii gazdă, Selcuklu Fen Lisesi din Konya, Turcia. Directorul instituției a întâmpinat cu căldură delegația Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău, oferind un cadru formal, dar prietenos, care a evidențiat importanța schimburilor educaționale internaționale și a colaborării dintre școli.

   În prima parte a zilei, cei zece elevi băcăuani au avut oportunitatea de a participa la lecții deschise, asistând la o oră de chimie și la o oră de matematică. Experiența le-a permis să observe metodele inovative de predare aplicate de profesorii turci și să compare abordările educaționale cu cele din România. Această etapă a fost completată de momente de interacțiune și schimb de idei între elevi, favorizând dezvoltarea competențelor interculturale și sociale.

   Ulterior, delegația Colegiului „Mihai Eminescu” s-a implicat în activități sportive comune, desfășurate împreună cu elevii turci. Jocurile și exercițiile fizice au fost concepute pentru a consolida spiritul de echipă, cooperarea și prietenia între participanți, oferind în același timp momente de relaxare și distracție într-un cadru educațional alternativ.

   Partea a doua a zilei a fost dedicată explorării universului și fascinantei lumi a științei. Elevii au vizitat Muzeul de Științe din Konya, unde au descoperit expoziții interactive și experimente care le-au stimulat curiozitatea și gândirea critică. Această experiență le-a oferit o perspectivă captivantă asupra fenomenelor științifice și a modului în care acestea pot fi înțelese prin experimente și observații practice.

   Dimensiunea culturală a fost completată printr-o vizită la prima biserică creștină din localitatea Sille, situată în apropierea orașului Konya. Această incursiune a oferit elevilor posibilitatea de a înțelege mai bine patrimoniul religios și istoric al regiunii, punând în valoare diversitatea culturală și importanța cunoașterii tradițiilor locale.




ZIUA 3

   Cea de-a treia zi a mobilității de grup pentru elevi a fost dedicată explorării interculturale și cunoașterii patrimoniului istoric și artistic al regiunii Cappadocia, o zonă recunoscută pentru frumusețea și unicitatea sa la nivel mondial. Delegația Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău, formată din zece elevi și cadrele didactice însoțitoare, a trăit o experiență educațională și culturală deosebită, îmbinând învățarea cu aventura și descoperirea de noi perspective asupra patrimoniului universal.

   Activitățile au început cu un exercițiu interactiv de tip “treasure hunt” conceput pentru a le permite elevilor să descopere istoria milenară a Cappadociei. Elevii au fost împărțiți în cinci perechi și au trebuit să colaboreze pentru a rezolva sarcini diverse, explorând cele mai importante obiective turistice și istorice. Această activitate le-a oferit ocazia de a-și exersa abilitățile de comunicare, cooperare și gândire critică, în timp ce descopereau informații fascinante despre regiune.

   Tinerii participanți au vizitat Valea Porumbeilor, Castelul Uchisar și orașul Göreme, unde au îndeplinit diferite sarcini și probe practice, acumulând cunoștințe despre geografia, istoria și cultura locului. Fiecare obiectiv a oferit o experiență unică, combinând peisaje spectaculoase cu elemente culturale și istorice care au captivat atenția elevilor.

   După-amiaza a fost dedicată artei tradiționale și meșteșugurilor locale. Elevii au participat la un atelier de olărit în cadrul Muzeului de Artă Modernă Guray din Avanos, unde au învățat tehnici specifice și au creat propriile obiecte din lut sub îndrumarea specialiștilor locali. Atelierul a fost o oportunitate de a înțelege mai bine legătura dintre cultură, artă și identitatea unei comunități, dar și de a-și dezvolta creativitatea și răbdarea în același timp.

   Ziua s-a încheiat cu un moment de relaxare și reflecție. Elevii și profesorii însoțitori au urcat pe cel mai înalt punct din orașul Göreme, de unde au putut admira un apus de soare spectaculos, care a oferit tuturor participanților o imagine memorabilă a peisajului unic al Cappadociei. Această experiență a întregit ziua, lăsând amintiri de neuitat și întărind legăturile de prietenie și colaborare dintre elevii implicați în proiect.

 

ZIUA 4

   Cea de-a patra zi a mobilității de grup dedicate elevilor a început cu un moment special de prezentare și împărtășire a experiențelor trăite în zilele anterioare. În prezența directorului și a colegilor din școala gazdă, elevii Colegiului „Mihai Eminescu”Bacău au prezentat videoclipurile realizate în cursul vizitei interculturale din Cappadocia, desfășurate în ziua precedentă. Materialele video au surprins peisaje spectaculoase, momente de colaborare între elevi și activitățile creative desfășurate pe parcursul explorării regiunii, oferind tuturor participanților ocazia de a retrăi experiențele de neuitat trăite în cadrul proiectului.

   În cadrul acestei activități, elevii români și colegii lor turci au avut ocazia să împărtășească informații despre cele mai importante obiective culturale și tradiții specifice fiecărei țări. Prezentările au inclus dansuri tradiționale, costume specifice și elemente reprezentative ale patrimoniului cultural local, contribuind la consolidarea legăturilor interculturale și la dezvoltarea unei înțelegeri mai profunde a diversității culturale. Această parte a zilei a fost extrem de apreciată de toți participanții, fiind un exemplu concret de schimb educațional și cultural între elevi din diferite țări.

   După acest moment intercultural, delegația Colegiului „Mihai Eminescu” a participat la activități educaționale în școala gazdă, asistând la o oră de fizică și la o oră de chimie. Elevii au avut astfel posibilitatea de a observa metodele de predare aplicate în Turcia, de a interacționa cu elevii turci și de a compara abordările educaționale, încurajând schimbul de bune practici și dezvoltarea competențelor academice.

   Cea de-a patra zi a mobilității a reprezentat, așadar, un echilibru între dimensiunea culturală și cea educațională, oferind elevilor momente de reflecție, creativitate și colaborare interculturală, contribuind semnificativ la scopul principal al proiectului Erasmus+: dezvoltarea competențelor personale, sociale și interculturale ale tinerilor participanți.

 

ZIUA 5

   Cea de-a cincea și ultima zi a mobilității de grup pentru elevi a fost dedicată aprofundării cunoștințelor culturale și tradiționale ale Turciei, oferind o încheiere simbolică și memorabilă a întregului proiect. Delegația Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău a participat la o oră specială de cultură și civilizație turcă, desfășurată în școala gazdă.

   În cadrul acestei lecții, elevii au descoperit elemente fascinante ale patrimoniului cultural turcesc, printre care tehnica tradițională de pictură pe apă, cântece populare autentice și semnificația sărbătorii Nevruz Bayrami, celebrată în fiecare an ca simbol al renașterii naturii și al unității între oameni. Activitățile au fost interactive și captivante, permițând elevilor să participe direct la experiențe practice, să învețe prin experimentare și să dezvolte o apreciere mai profundă pentru tradițiile și arta unei culturi diferite.

   După această experiență interculturală, elevii români au primit certificatele de participare din partea directorului școlii gazdă, Selcuklu Fen Lisesi din Konya, moment care a marcat oficial încheierea mobilității și recunoașterea eforturilor depuse de toți participanții pe parcursul proiectului. Această ceremonie a fost un prilej de sărbătorire a realizărilor elevilor și de consolidare a legăturilor de prietenie stabilite între participanții din România și Turcia.

   Întregul proiect Erasmus+ a reunit armonios dimensiunea educațională, științifică, sportivă și culturală, oferind elevilor o experiență complexă, memorabilă și plină de experiențe practice și interculturale. Participarea la acest program a permis dezvoltarea competențelor personale și sociale ale elevilor, stimularea creativității și curiozității, dar și consolidarea colaborării între școlile partenere, lăsând amintiri de neuitat pentru întreaga echipă.

Steluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivăSteluță inactivă

PROCEDURI OPERAȚIONALE MOBLIITĂȚI ÎN CADRUL PROIECTULUI ERASMUS+,
ACȚIUNEA CHEIE 1 - EDUCAȚIA ȘCOLARĂ. (SCD), PENTRU INSTITUȚII ACREDITATE,
NUMĂRUL 2024-1-RO01-KA121-SCH-000215469

1. Procedura privind selecția elevilor
2. Procedura privind selecția cadrelor didactice însoțitoare
3. Procedura privind selecția cadrelor didactice și didactic auxiliare

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd