Curs: Creative, Critical and Lateral Thinking for Inclusion - 30 iunie 4 iulie 2025 Bodrum Turcia
ZIUA 1
În prima zi a cursului de formare “Creative, Critical and Lateral Thinking for Inclusion”, cele șase cadre didactice ale Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău au studiat o temă de actualitate și de maximă importanță: competențele esențiale pe care trebuie să le dețină profesorul secolului XXI, un profesor pregătit să răspundă provocărilor lumii moderne și să ghideze elevii spre o învățare activă și relevantă.
Participanții au explorat și au dezbătut, alături de colegi din Italia, atât competențele-cheie, cât și trăsăturile de caracter necesare într-o societate aflată într-o continuă schimbare. S-au conturat idei despre importanța flexibilității, a gândirii critice și creative, a empatiei și a capacității de colaborare, toate elemente definitorii pentru un cadru didactic modern și inspirațional.
Atmosfera a fost una interactivă și motivantă, discuțiile transformându-se într-un veritabil schimb de bune practici. Profesorii colegiului nostru au împărtășit exemple de activități prin care stimulează imaginația și creativitatea elevilordar au și descoperit noi metode inovatoare aduse de partenerii lor de proiect. Aceste momente de colaborare internațională au demonstrat, încă o dată, că educația are puterea de a uni și de a inspira, dincolo de barierele lingvistice sau culturale.
Un alt moment important al zilei a fost provocarea lansată de formator: realizarea unui proiect creativ care va fi implementat în cadrul săptămânii „Școala Altfel”. Această idee a fost primită cu entuziasm de către profesori, care deja au început să contureze planuri inovatoare menite să aducă un plus de originalitate și dinamism activităților didactice destinate elevilor.
Prima zi de curs a reprezentat, astfel, un pas semnificativ în dezvoltarea profesională a cadrelor didactice participante, dar și o oportunitate de a aduce inspirație și motivație în comunitatea școlară din Bacău.
ZIUA 2
A doua zi a cursului deformare a reprezentat pentru cele șase cadre didactice ale Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău o nouă oportunitate de a descoperi metode moderne și interactive de predare, menite să transforme orele de clasă în experiențe de învățare captivante și pline de sens.
Tema principală a zilei a vizat modalitățile practice prin care creativitatea și inovația pot fi aduse în activitatea didactică de zi cu zi. Profesorii participanți, împreună cu colegii lor din Italia, au analizat exemple concrete, au împărtășit idei și au descoperit instrumente prin care elevii pot fi stimulați să gândească liber, să exploreze și să găsească soluții originale la diverse provocări.
Un moment deosebit de apreciat a fost ilustrarea gândirii creative printr-un joc de rol original și provocator. Participanții au fost invitați să asocieze melodii din genuri muzicale variate cu anumite teme și conținuturi din curriculumul școlar. Acest exercițiu a demonstrat cât de eficient poate fi apelul la stimuli artistici în procesul de învățare și cât de mult poate contribui la dezvoltarea conexiunilor între cunoștințe, emoții și imaginație.
Activitatea a continuat cu experimentarea unor tehnici moderne de stimulare a gândirii vizuale și a gândirii abstracte. Prin exerciții practice și discuții interactive, profesorii au explorat modalități prin care elevii pot fi ajutați să-și dezvolte capacitatea de a interpreta informații complexe, de a crea reprezentări vizuale și de a găsi perspective noi asupra realității.
ZIUA 3
În a treia zi a cursului de formare, cele șase cadre didactice au aprofundat fascinanta temă a gândirii laterale, un instrument esențial pentru profesorul modern. Această formă de gândire operează în paralel cu gândirea divergentă și cea convergentă, oferind posibilitatea de a aborda problemele din unghiuri diferite și de a găsi soluții inovatoare și neașteptate.
Pe parcursul zilei, profesorii participanți au explorat diverse strategii prin care pot stimula elevii să gândească creativ și să descopere alternative originale la provocările cotidiene din procesul educațional. Prin exerciții interactive, s-au analizat exemple concrete de rezolvare a problemelor și s-a pus accentul pe modul în care gândirea laterală poate fi integrată în activitățile de predare, transformând lecțiile într-o experiență dinamică și captivantă.
Un alt moment important al zilei a fost activitatea de grup, în care cursanții au utilizat metoda „Pălăriilor gânditoare” pentru a evidenția beneficiile tehnologiei în educație. Fiecare grup a prezentat perspective diferite, analizând avantajele și provocările instrumentelor digitale și modul în care acestea pot sprijini creativitatea, colaborarea și implicarea elevilor în procesul de învățare. Această metodă a încurajat gândirea critică și a stimulat schimbul de idei între participanți, oferind exemple concrete de integrare a tehnologiei în sala de clasă.
Partea practică a sesiunii a fost completată de explorarea diverselor platforme educaționale și aplicații digitale care pot facilita procesul instructiv-educativ. Profesorii au experimentat instrumente care permit crearea de lecții interactive, evaluări dinamice și resurse multimedia adaptate nevoilor elevilor, descoperind modalități prin care tehnologia poate transforma învățarea într-o experiență mai atractivă și mai eficientă
ZIUA 4
În a patra zi a cursului de formare, cursanții s-au concentrat pe avantajele învățării colaborative, o abordare care stimulează implicarea activă a elevilor și dezvoltă abilități esențiale precum comunicarea, gândirea critică și lucrul în echipă.
Profesorii participanți au experimentat modalități prin care colaborarea poate îmbunătăți procesul educațional, transformând lecțiile într-o experiență interactivă, motivantă și relevantă pentru nevoile elevilor secolului XXI. Ideile și metodele împărtășite au fost dublate de exemple practice care demonstrează cum învățarea împreună poate crește eficiența procesului instructiv și poate consolida relațiile dintre elevi.
Partea practică a zilei a inclus testarea și explorarea diverselor platforme educaționale inovatoare. Profesorii au exersat utilizarea instrumentelor digitale precum Wayground, Plikers, Eduboom, Canva, Plantnet, Google Lens, VideoGen sau Coogle, descoperind multiple moduri prin care acestea pot sprijini creativitatea, organizarea informațiilor și prezentarea conținutului într-un mod atractiv și interactiv. Experiența a oferit cadrelor didactice atât posibilitatea de a experimenta personal funcționalitățile platformelor, cât și inspirația necesară pentru a le integra în activitățile școlare.
În a doua parte a zilei, delegația Colegiului „Mihai Eminescu” a avut oportunitatea de a vizita orașul antic Hierapolis și impresionantele terase de calcar din Pamukkale. Această experiență culturală și vizuală a completat perfect activitățile educaționale, oferind profesorilor un moment de reflecție și inspirație, dar și o lecție vie despre istorie, natură și patrimoniu, care poate fi transpusă ulterior în metode creative de predare pentru elevi.
ZIUA 5
În ultima zi a cursului de formare „Creative, Critical and Lateral Thinking for Inclusion”, cele șase cadre didactice ale Colegiului „Mihai Eminescu” din Bacău au avut ocazia să pună în practică metode inovatoare de educație nonformală, demonstrând cum activitățile interactive și creative pot transforma procesul de învățare într-o experiență captivantă și memorabilă pentru elevi.
Profesorii au fost împărțiți în trei grupuri, fiecare având sarcini practice și provocatoare. Primul grup a lucrat la exercițiul „Povestea mea în Bodrum”, unde participanții au creat și prezentat povești inspirate din experiențele personale, dezvoltând abilități de comunicare și creativitate. Al doilea grup a exersat conversația în perechi, stimulând exprimarea liberă, ascultarea activă și colaborarea între colegi. În paralel, al treilea grup s-a dedicat confecționării de recuzită pentru piese de teatru, experimentând tehnici de design și coordonare, care pot fi ulterior integrate în activitățile școlare pentru a spori implicarea elevilor și atractivitatea lecțiilor.
Înainte de încheierea cursului și primirea certificatelor de participare, membrii delegației Colegiului „Mihai Eminescu” au prezentat proiectele interdisciplinare pe care le propun pentru săptămâna „Școala Altfel”. Această prezentare a fost o ocazie excelentă de a demonstra aplicabilitatea cunoștințelor dobândite în cadrul cursului și de a inspira metode noi, creative și interactive pentru activitățile educative din cadrul școlii.
Partea finală a zilei a oferit participanților o experiență interculturală deosebită prin vizitarea orașului antic Efes și a Casei Fecioarei Maria, situri incluse în patrimoniul mondial UNESCO încă din 5 iulie 2015. Această incursiune culturală și istorică a completat perfect experiența educațională, oferind cadrele didactice nu doar momente de reflecție și inspirație, ci și oportunități de a integra elemente culturale și istorice în activitățile didactice viitoare.
Astfel, cursul de formare Erasmus+ a combinat în mod armonios activitățile nonformale, proiectele interdisciplinare și experiențele culturale, consolidând impactul formării internaționale asupra dezvoltării profesionale a cadrelor didactice și asupra creării unui mediu educațional stimulativ și inovator pentru elevi.


































































































